ILMIAH CVT MALAYSIA

March 5, 2018


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

-PENGERTIAN ILMIAH METABOLISMA-

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Metabolisma yang bermaksud menyerap dan membakar zat menjadi tenaga. Tenaga itu disebut juga sebagai kalori. Kegemukkan dan berat badan sukar diturunkan kerana tidak bersarapan pagi. Bermakna zat pada sarapan diawal pagi akan dijadikan umpan untuk membakar zat-zat makanan yang akan dimakan sepanjang hari berikutnya. Kembali pada hidrogen dan oksigen. Bermakna kembali pada asas no 1 hidrogen iaitu asas air dan no 8 oksigen untuk meningkatkan kerja metabolisma. Tanpa air sejuk diawal pagi ketika memulakan makanan akan merendahkan kadar penyerapan zat untuk  kerja metabolisma. Minum air yang banyak akan mempercepatkan metabolisma. Air hidrogen zpe sangat berkesan membakar lemak berbanding air lain. Oksigen pada sistem pernafasan paling tinggi membakar zat menjadi tenaga. Oleh itu jagalah perasaan agar tidak mengganggu emosi kerana ini akan menjadikan zat bertukar menjadi racun semula. Dan bila kita diet yang ekstrem seperti berlapar membuatkan racun dan segala asid akan memakan jaringan otot. Faktor kedua yang membakar zat adalah berfikir. Kita sering menyangka berlari dengan senaman menegangkan kerja otot dan akan membakar banyak zat dan itu sebenarnya salah. Zat besi dan kalsium yang banyak dalam susu dan garam akan mempercepatkan metabolisma. Minum segelas orange juice diawal pagi sangat bertentangan dengan kerja garam untuk mengolah zat dan menyerapnya diawal pagi. Orange juice yang masam bukan untuk diminum untuk awal mula sarapan sebaliknya sangat baik di ambil pada waktu orange iaitu selepas waktu asar.

Tiada istilah yang sesuai dalam kerja metabolisma untuk lunch dan dinner. Bermakna waktu makan begitu hanya akan menukar zat menjadi racun semata-mata dan bukan menjadi tenaga. Tidur yang berkualiti akan banyak membakar zat. Bila bangun dari tidur berat badan pasti akan kurang satu atau dua kilo. Air suam akan menukarkan zat terlalu cepat menjadi gas dan bukan menjadi tenaga atau kalori. Gas inilah musuh utama kerja metabolisma dan asas pada kerja sistem tubuh yang lain. Banyak gas akan hanya menambah sifat pelupa dan melemahkan otak. Makanan yang akan menjadi darah daging dan tubuh menjadi fit apabila kita makan diwaktu maghrib seperti berbuka puasa. Mandi air sejuk diawal pagi sangat banyak membakar lemak dan baik untuk kesihatan dan tujuan kelangsingan. Mandi air suam akan menukar zat menjadi gas dan membuat tubuh sepanjang hari seperti rasa tidak segar dan mengantuk. Salah faham metabolisma diseluruh dunia sudah menjadi kebiasaan dan amalan yang disangka betul. Air suam dan minuman teh atau Kopi panas boleh diminum ketika keadaan cuaca sangat sejuk atau sebelah  malam. Namun jika di makan bersama buah-buahan seperti pisang, durian dan nangka akan mengubah Potassium di dalamnya menjadi riaksi tidak baik untuk buah pinggang, hati dan hempedu. Potassium yang baik untuk kembalikan tenaga selepas berpuasa sepanjang hari adalah buah kurma dan ketika itu juga tidak boleh minum air suam sebelum berbuka kerana ini akan merosakkan potassium di dalam kurma dan boleh mengundang kepada kegagalan buah pinggang.

Subuh rahsia payau dan seterusnya masin sehingga awal pagi dengan riaksi biru seperti mana tanda pada warna pH. Bermakna minum air zam-zam itu sangat kena khasiat tertingginya pada waktu subuh walaupun tetap sesuai pada semua waktu yang lainnya. Namun rasa payau pada air zam-zam yang menghampiri pahit akan membuat otak bekerja fokus sepanjang hari. Gunakan SW-ANTIOKSIDAN selepas makan dan GARAM BOOSTER sebelum memulakan makanan. Semoga pengamal cvt lebih cemerlang lagi gemilang dalam memantapkan kefahaman islamisasi ilmunya.


Tugas saya hanya menyampaikan. Wallahu A'lam Bish Shawbi. Hanya Allah Swt yang maha tahu.

Oleh Prof Dr Norhisham Wahab.
www.cvtmalaysia.blogspot.com